Thursday, July 26, 2012

Sunan

Salam,

jika sebelum ni aku tulis benda merepek tapi skang ni aku tak cite dah. dulu saje2 tulis, tapi skang tulis untuk benda yang aku betul2 nak tulis je.

kali ni tentang ape yang dikatekan sebagai SUNAN.

ade orang kate sunan tu adalah orang2 yang baik ataupun di negara Indoonesia mereka menggelarkan mereka2 sunan sebagai seorang yang wali Allah ataupun seorang yang ulama. kadang2 disana disebut sebagai sunan kerana mereka keturunan kiyai ataupun seorang yang mempunyai kekeramatan. Contohnya, mulut masin ataupun doa dibacakannya mustajab atau berkat.

Sebenarnya, sunan yang perlu kita fahami ialah seperti Presiden Mesir yang baru tu. Mohammad Morsi(tak igt sgt namenye). Ataupun Presiden Palestin, Hamas.

Nape aku ckp diorang tu yang dianggap sunan, bukan kerana mereka ini punyai kekeramatan.
Tetapi mereka adalah Pemimpin Negara yang menghafal 30 Juzuk Al-quran. Nilah die maksed sunan.

Sunan tu maksudnye, mereka yang mengikuti cara peradaban Rasulullah. Cara bertutur, kesederhanaan dan yang plg penting, dowang memahami apa yang dilakukan 'jika Rasulullah berada bersama mereka'. Sunan bukan semata2 gelaran tapi hafalan hadis serta periwayatannya. Hafalan al-Quran bersama maksudnya. Penjelasan hukum pun dowang taw.

aku bukan nak bangge2kan org luar. jus na bagitaw jew

nilah pendapat aku tentang sunan. so, bleh ke korang jd seorang sunan?????

No comments:

Post a Comment